/ Tjänsten Bereko / Bereko Elektriska Nämnden

Bereko Elektriska Nämnden

I Bereko registrerar anslutna försäkringsbolag objekt för elrevisionsbesiktning.​

Har du som försäkringstagare fått en avisering om elbesiktning?​ ​

I Bereko registrerar anslutna försäkringsbolag objekt för elrevisionsbesiktning. Har du som försäkringstagare fått en avisering via e-post om elbesiktning är det pga att ert försäkringsbolag har registrerat ert objekt som besiktningspliktigt. Följ de instruktioner som medföljer aviseringen där du bjuds in till systemet som användare. När du är inloggad som användare kan du bekräfta aviseringen och göra ditt val av uppdragstagare för att genomföra revisionsbesiktning.​ ​

Om uppdragstagaren accepterar besiktningsuppdraget kommer du att bli kontaktad av denne för att boka in en tid för elrevisionsbesiktning. När besiktningen har genomförts kommer uppdragstagaren att ladda upp protokollet med eventuella anmärkningar i Bereko.​ ​

När du har åtgärdat anmärkningarna så intygar du detta i systemet. Inga handlingar eller protokoll ska skickas till oss eller till försäkringsbolaget. ​ ​

Har du frågor?

Här har vi samlat de vanligaste frågorna och svaren.

Roller och behörighet

Här nedan visas en kortfattad förklaring av de olika rollerna och deras olika behörigheter i systemet. Vi gör ingen skillnad på revisionsbesiktning och andra typer av kontroller i nedanstående beskrivning.

Försäkringsgivare​

  • Anmäla och avanmäla besiktningspliktiga objekt.​
  • Anmäla och avanmäla frivilliga objekt för periodisk kontroll.​
  • Säkerställa rätt kunduppgifter.​
  • Möjlighet att söka besiktningsobjekt.​
  • Möjlighet att överta besiktningsobjekt från annat försäkringsgivare.​
  • Möjlighet att ta del av utfärdade protokoll.​
  • Behandla ansökan om undantag i besiktning.​
  • Behandla ansökan om förlängd period.​
  • Bevaka kommunikation från systemet, via t ex aviserad funktionsbrevlåda.

Försäkringstagare​

  • Säkerställa att rätt användare har tillgång till systemet.​
  • Säkerställa att alla objekt har rätt aviseringsmottagare.​
  • Ta emot och bekräfta avisering om besiktning av elanläggning.​
  • Välja uppdragstagare att utföra besiktning.​
  • Åtgärda protokollförda och intyga anmärkningar, att de är åtgärdade för att erhålla EN-intyg i systemet. Det kan vid anmodan uppvisas för Elsäkerhetsverket eller försäkringsbolagen.​
  • Möjlighet att ansöka om förlängd period.​
  • Möjlighet att ansöka uppskov av besiktning, till exempel på grund av planerad ombyggnad.​
  • Möjlighet att utse besiktningsingenjör som ombud.​

Uppdragstagare​

  • Bekräfta uppdrag.​
  • Genomföra besiktning av elanläggning.​
  • Utfärda protokoll med eventuella anmärkningar.​
  • Behandla uppskov för anmärkningar.​
  • Administrera uppdrag åt försäkringstagaren som ombud.
×