/ Normer och regelverk / Hur vi arbetar med normer och regelverk

Hur vi arbetar med normer och regelverk

Två män kollar ner i en bok och diskuterar något

En viktig del i Brandskyddsföreningens uppdrag är att ta fram normer, regler, handböcker och rekommendationer för att öka brandsäkerheten i samhället. Utifrån forskning, datainsamling och erfarenheter från Brandskyddsföreningens experter tar vi fram regelverk förankrade i branschen.

Normer och regelverk bidrar till ett säkrare samhälle

Regler och normer inom brandsäkerhet syftar till att minska brandskador i samhället och bidra till ökad brandsäkerhet. Vad det egentligen handlar om är tekniska eller administrativa regler vid installation och förvaltning av ett brandtekniskt system.  Men det kan även vara krav på hur man utför brandfarliga heta arbeten på tillfällig arbetsplats på ett brandsäkert sätt.

Regel- och normarbetet genomförs tillsammans med etablerade samverkanspartner och experter, där representanter från bland annat branschorganisationer, försäkringsbolag och myndigheter ingår. I arbetet tar man också stöd i aktuell forskning, datainsamling och standarder, på så sätt säkrar man en gedigen och adekvat kunskapsbas inom samtliga frågor och områden.

Reglerna blir en grund för brandsäkra lösningar för till exempel industrin, lagerlokaler, arbetsfordon, restaurangkök, skolor, kontorslokaler, hotell, sjukhus, särskilda boenden eller brandfarliga heta arbeten på tillfälliga arbetsplatser.

Normerna utgör alltid krav på en hög kvalitetsnivå på utföraren som ska installera anläggningen. Som beställare ska man kunna lita på att den som tillhandahåller en tjänst har rutiner och kompetenta personer för uppdraget.

– Det kan till exempel handla om att företag som ska installera en brandlarmanläggning kan certifiera sig mot en norm. På så sätt upprätthålls en hög kvalitetsnivå både på installatören och installationen. En annan tanke är att personcertifieringsnormer ska bidra till att personer som arbetar i branschen kan uppvisa en dokumenterad kunskap för sin arbetsuppgift, säger Tomas Åberg, expert på aktiva brandskyddssystem på Brandskyddsföreningen.

Regelgrupp.png

Trygghet med transparens i branschen

Finns det inte normer eller regelverk är det oklart vad som förväntas och man får helt förlita sig på installatörens design och tillverkarens anvisningar. Men med samma information tillgänglig för alla kan normer och regelverk användas för att skapa transparens mellan kravställare, entreprenörer och besiktningsmän. De gemensamma SBF-reglerna skapar också en möjlighet att byta försäkringsgivare på ett enklare sätt.

Certifieringen är sedan en kvalitetssäkring och ett bevis på att företag och utförare klarar de ställda kraven kring kompetens och kvalitet. Detta bidra i sin tur till färre person-/ och egendomsskador till följd av brand.

Läs mer om certifieringsorgan här

Se nästa:
Steg för steg: Så tas normer och regelverk fram >