/ Normer och regelverk / Hur vi arbetar med normer och regelverk / Steg för steg: Så tas normer och regelverk fram

Steg för steg: Så tas normer och regelverk fram

Brandskyddsföreningen har en fastställd rutin för att ta fram nya regelverk eller nya utgåvor. Rutinen består av olika processteg med målet att ta fram ett väl genomarbetat regelverk eller norm. Ett viktigt processteg är remisshanteringen där regelverket eller normen publiceras på hemsidan så att alla som önskar kan lämna kommentarer. På så sätt fångas aspekter och synpunkter upp som kan vara viktiga för de som sedan kommer beröras av reglerna eller normerna.

Steg för steg Normer och Regelverk.png

Steg för steg

Behov

Utgångspunkten för ett regelverk eller en norm är att det finns ett behov och en efterfrågan i samhället. Behovet kan exempelvis komma från att en standard har blivit fastställd, en myndighetsföreskrift som behöver förtydligas eller att aktörer ser ett behov av att få ordning och reda på ett område genom gemensamma spelregler.

Workshop/samrådsgrupp

Brandskyddsföreningen diskuterar frågan i en workshop eller samrådsgrupp där samhällsaktörer, installatörer, nyttjare, myndigheter, besiktningsmän, försäkringsbolag och andra aktörer bjuds in för en dialog. Syftet är att träffas och diskutera samhällsproblemet som behöver hanteras eller regleras och här har deltagarna möjlighet att belysa frågorna ur olika aspekter.

Arbetsgruppsmöte (AG)

Om deltagarna under workshopen kommer fram till att ett regelverk eller en norm är lämpligt fortsätter arbetet på Brandskyddsföreningen. Brandskyddsföreningen tar då beslut om det finns underlag för ett regelverk eller en norm och kallar till arbetsgruppsmöte. Hit bjuds i huvudsak branschföreningar, myndigheter, försäkringsbolag, räddningstjänst och experter in till att sitta med i arbetsgruppen. Det är viktigt att det är många parter med för att få en bred samhällsförankring. Ju fler aktörer, desto större acceptans på marknaden när regelverket eller normen sedan publiceras. Vi eftersträvar alltid samstämmighet i arbetet och därför kan vissa formuleringar ta tid att komma överens om.

Remiss

När arbetsgruppen känner sig klar med regelverket eller normen går den ut på remiss. En remissutgåva skickas ut brett till berörda intressenter. Den läggs också upp på Brandskyddsföreningens hemsida för att även medlemmar, organisationer och andra externa aktörer ska kunna lämna synpunkter eller kommentarer.

Behandla remisskommentarer

Arbetsgruppen går sedan igenom och värderar de remisskommentarer som kommit in för att se vilka som eventuellt ska arbetas in i regelverket eller normen. Målet är att göra ett tydligt regelverk eller en norm, med hänsyn till flera aspekter, perspektiv och infallsvinklar.

Förlag & Publicering

Brandskyddsföreningens förlag sammanställer arbetsgruppens slutförslag så att den kan publiceras i både tryckta och digitala exemplar. Nu är den klar och kan börja användas och tillämpas i samhället av olika aktörer – vilket är hela syftet och grundtanken.

Hela processen från start tills mål brukar i normala fall ta drygt ett år.

Normer och regelverk

Se nästa: