/ Om oss / Kontakta oss / Visselblåsning

Brandskyddsföreningens interna visselblåsarfunktion

Rapportera om allvarliga missförhållanden på arbetsplatsen genom vår visselblåsarfunktion.

Vi har en intern visselblåsarfunktion som kan användas av dig som medarbetare och av externa parter under vissa förutsättningar. Du kan välja att vara anonym. En intern rapporteringskanal är en sådan, som till exempel företag och myndigheter själva upprättar, och som omfattar missförhållanden i den egna verksamheten.

En extern rapporteringskanal är en kanal som är upprättad hos en myndighet för hantering av rapportering om överträdelser som ligger inom myndighetens ansvarsområde, och som kan omfatta missförhållanden hos vilken offentlig eller privat verksamhetsutövare som helst. Du kan t.ex. använda en extern rapporteringskanal om du inte tror att rapportering till vår interna visselblåsfunktion skulle innebära en objektiv och saklig hantering. Här hittar du kontaktuppgifter till behöriga myndigheter.

Vad kan man rapportera om?

Genom vår visselblåsarfunktion kan du rapportera information om missförhållanden i ett arbetsrelaterat sammanhang om det finns ett allmänintresse av att de kommer fram, eller om missförhållanden som handlar om handlande eller underlåtenhet mot viss EU-rätt.

Det kan exempelvis handla om ekonomisk brottslighet såsom givande och tagande av muta, bedrägeri, stöld, bokföringsbrott eller brott mot annan redovisnings- eller skattelagstiftning. Det kan också handla om allvarliga åsidosättanden av miljölagstiftning, arbetsmiljölagen eller annan lag.

För att det ska finnas ett allmänintresse

  • ska det gälla allvarliga förhållanden
  • angå en krets som kan betecknas som allmänheten
  • finnas ett legitimt intresse av att missförhållandena kommer fram.

Vem kan rapportera?

Visselblåsning kan göras av dig som i ett arbetsrelaterat sammanhang har fått del av eller inhämtat information om missförhållanden och tillhör någon eller några av dessa kategorier:

  • Arbetstagare
  • Volontär
  • Praktikant
  • En person som annars utför arbete under Brandskyddsföreningens kontroll och ledning
  • Egenföretagare
  • Ingår i Brandskyddsföreningens styrelse.

Hur fungerar skyddet för den rapporterande (visselblåsaren)?

Lagens skydd mot repressalier gäller enbart för rapportering av missförhållanden som

  • har uppstått eller som högst sannolikt kommer att uppstå i den verksamhet som den rapporterande personen är, har varit eller kan komma att bli verksam i, eller
  • i en annan verksamhet som den rapporterande personen är eller har varit i kontakt med genom sitt arbete

Den som rapporterar ska också vid tidpunkten för rapporteringen ha en rimlig anledning att anta att informationen om missförhållandena var sann.

Lagen inskränker inte skydd som gäller enligt annan lag, förordning eller på annan grund.

När ska funktionen inte användas?

Du ska inte använda kanalen för visselblås för allmänna klagomål eller mindre förseelser. Dina egna arbets- eller anställningsförhållanden räknas i de allra flesta fall inte som ett missförhållande av allmänintresse. Funktionen ska användas för att rapportera missförhållanden som det är av allmänintresse att de utreds.

Du får inte heller lämna ogrundade anklagelser eller anmäla något för att uppnå egen vinning av något slag.

Om du har synpunkter eller vill påtala brister inom Brandskyddsföreningens verksamhet som inte omfattas av visselblåsarlagstiftningen är du alltid välkommen att kontakta oss via våra vanliga kontaktvägar.

Gör så här för att visselblåsa

Enligt visselblåsarlagen har man rätt att visselblåsa skriftligt, muntligt eller via ett fysiskt möte.

Om du vill visselblåsa skriftligt fyller du i ett formulär, som du når genom att klicka på länken till ”Visselblåsfunktionen” nedan. När du fyller i formuläret kan du välja att vara anonym, eller ange dina kontaktuppgifter. Om du väljer att vara anonym kan vi inte ge dig återkoppling på ärendet. Du kan alltid ladda ner din anmälan som ett kvitto på att du skickat in ärendet. Och om du anger dina kontaktuppgifter kommer du även att få en bekräftelse inom sju dagar på att ärendet är mottaget. Senast inom tre månader har du rätt att få återkoppling på ärendet, om du valt att inte vara anonym.

Vi kommer oavsett om du väljer att vara anonym eller inte, alltid att skydda din identitet när du använder dig av vår visselblåsarfunktion. De personer som tar emot din rapport och utreder ärendet har tystnadsplikt.

Det kan i vissa fall vara svårt att bekräfta uppgifter som lämnas anonymt och vara nödvändigt för utredningens fortsatta handläggning att få tillgång till dina personuppgifter. Det blir då upp till dig om du vill lämna ut dina personuppgifter till oss, så att vi kan utreda ärendet vidare.

Om du hellre vill ha en muntlig kontakt eller lämna information vid ett fysiskt möte kan du kontakta juristfunktionen på telefonnummer 08-588 474 00.

Mottagare av visselblåsarärenden är juristfunktionen vid Brandskyddsföreningen.

Anmäl ett ärende till Visselblåsarfunktionen

Vad händer när jag lämnat rapporten?

Rapporten tas emot av juristfunktionen som bekräftar mottagande inom sju dagar, om du inte valt att vara anonym. Därefter görs en initial bedömning om de rapporterade missförhållandena omfattas av visselblåsarlagen. Om inte, avskrivs ärendet från vidare handläggning.

Om juristfunktionen anser att lämnad information täcks av visselblåsarlagen inleds ett visselblåsarärende och en utredning sker. Vid behov kommer juristfunktionen att ta in extern hjälp vid handläggningen. Var och en av de behöriga personerna som handlägger ett ärende har tystnadsplikt. Det är viktigt att känna till att du inte får utsättas för repressalier för att du visselblåst och att du även skyddas av anskaffningsskyddet och meddelarfriheten. Om en utredning inleds kommer du, inom tre månader, att få återkoppling om vilka åtgärder som planeras eller har vidtagits och skälen för dessa.

Behandling av personuppgifter som anges i den anonyma brevlådan

Vi behandlar personuppgifter när det är nödvändigt för att handlägga, utreda och kommunicera i ett ärende. Vi har enligt visselblåsarlagen en skyldighet att tillhandahålla en visselblåsarfunktion och om en rapport leder till att ett ärende och en utredning inleds kommer vi att behöva behandla personuppgifter för att kunna föra utredningen framåt. Personuppgifterna kan till exempel vara namn, personnummer, adress, anställnings- eller arbetsförhållande och relation till den eller de som utreds inom ramen för ärendet. Grunden för vår behandling är rättslig förpliktelse.

Hur länge sparas uppgifterna?

Uppgifterna i ärenden och dokumentation raderas (gallras) senast två år efter att ärendet har avslutats.

×