/ Press / Pressmeddelanden / Brännskador i utvecklingsländer – en bortglömd epidemi

Brännskador i utvecklingsländer – en bortglömd epidemi

Människor står i en gränd och ser in i kameran

2017-08-17. Standarden för brandskydd är låg i både bostäder och industrier i många utvecklingsländer. Med bristfälliga behandlingar innebär det ofta svåra och livslånga brännskador för de drabbade, varav många är kvinnor och barn. Den 22 augusti håller Brandskyddsföreningen ett seminarium om brännskador i utvecklingsländer, frågor om ansvar och om vi kan göra något för att hjälpa till.

– Det här är ett enormt problem som ofta glöms bort. Det är viktigt att vi i väst försöker bidra till bättre brandskydd och brandsäkerhet i utvecklingsländer, säger Thomas Gell, kanslichef Brandforsk på Brandskyddsföreningen.

Varje år dör över 300 000 människor i världen på grund av brännskador. Standarden för brandskydd är låg i många utvecklingsländer, och en stor andel av de skadade och döda är kvinnor och barn. Bristfällig behandling och dåliga förhållanden lämnar ofta de drabbade med livslånga skador, handikapp och begränsad livskvalitet.

Den 22 augusti håller Brandskyddsföreningen ett seminarium om den bortglömda epidemin, där internationella experter inom området samlas för att diskutera möjliga lösningar. Seminariet hålls på engelska.

På plats finns bland andra:

• Elise Umlisa, Förste Sekreterare, Rwandas ambassad i Sverige.
  • Kathleen Almand, vice President, Research, (US) National Fire Protection Association.
  • Ragnar Andersson, professor, föreståndare Centrum för Personsäkerhet (CPS), Karlstad Universitet.
  • Fredrik Huss, docent och överläkare, Brännskadecentrum, Akademiska sjukhuset och Uppsala Universitet
  • Syed Moniruzzaman, lektor, fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap på Karlstad Universitet.

Tid:
Tisdag den 22 augusti kl. 08.15–10.00 (frukost serveras från kl. 07.45).
Plats: Brandskyddsföreningen. Årstaängsvägen 21C, Liljeholmen.

Intresserad av att delta?
Seminariet är kostnadsfritt. Vänligen anmäl din medverkan till nadine.jonespioud@brandskyddsforeningen.se.