/ Press / Pressmeddelanden / Lars Hedström tilldelas Förtjänstmedalj av 8:e storleken

Lars Hedström tilldelas Förtjänstmedalj av 8:e storleken

Mats Björs och Lars Hedström står bredvid varandra, Lars visar upp sin förtjänstmedalj

Brandskyddsföreningens förtjänstmedalj av åttonde storleken har i år tilldelats Lars Hedström, senior rådgivare på Försvarshögskolan. Han erhåller medaljen för att under hela sin yrkeskarriär ha bidragit till mycket betydelsefulla insatser inom såväl kommunal räddningstjänst som i nationell krisberedskap samt genom operativ ledning av flera internationella räddningsinsatser.

För att tilldelas en Medalj av 8:e storleken krävs minst 20 års synnerligen förtjänstfull riksomfattande verksamhet för räddningstjänstens utveckling eller för andra i hög grad betydelsefulla insatser för ett brandsäkrare Sverige.

– Det är extra hedrande att få Brandskyddsföreningens förtjänstmedalj av åttonde storleken eftersom föreningen och medlemmarna drivs av ett uppdrag större än de själva – att stärka svenskt brandskydd, säger Lars Hedström senior rådgivare på Försvarshögskolan.

Lars har sedan 2012 varit verksam vid Försvarshögskolan och är ledamot i Kungliga Krigsvetenskapsakademien.

Lars började sin karriär inom den kommunala räddningstjänsten, först som brandman och senare som vice brandchef i Södertälje och stabschef på Södertörns Brandförsvarsförbund. Därefter övergick ha till ett mer riksomfattande arbete som överdirektör vid Räddningsverket samt som överdirektör vid Krisberedskapsmyndigheten, där han också var tillförordnad generaldirektör.

Lars har även tjänstgjort som departementsråd då han bland annat bistod generaldirektören i det nyinrättade Kansliet för krishantering i Statsrådsberedningen och var kansliets ställföreträdande chef.

Intresset för både internationellt samarbete och operativa insatser har hela tiden följt med Lars. Bland annat har han har lett svenska civila sök- och räddningsinsatser efter jordbävningar i Turkiet 1999 och Pakistan 2005. Han ledde också den första svenska insatsen till Thailand efter tsunamin i december 2004.

– Lars är en känd och väl respekterade person i branschen. Vi på Brandskyddsföreningen vill genom denna förtjänstmedalj visa vår uppskattning för hans långvariga engagemang såväl på kommunal- som på riksnivå samt vid flera internationella insatser, säger Mats Björs, generalsekreterare och VD på Brandskyddsföreningen.

För mer information eller frågor, kontakta gärna:

Camilla Carlsson, kommunikations- och marknadschef, tel: 070-292 22 11
eller e-post: camilla.carlsson@brandskyddsforeningen.se