/ Press / Pressmeddelanden / Så förebygger du bränder i solcellsanläggningar

Så förebygger du bränder i solcellsanläggningar

Solcellspaneler på ett hustak
Foto: Shutterstock

Solcellsinstallationer har blivit allt vanligare i Sverige, och med det växer även utmaningarna kring brandsäkerheten. Enligt Energimyndigheten fanns det vid slutet av 2023 över 252 000 elnätanslutna solcellsanläggningar i landet, med förväntningar på en snabb ökning till cirka 750 000 installationer år 2027. Samtidigt visar statistik att bränder i solcellsanläggningar är en verklig risk, något som lyfts fram i flera incidentrapporter. För att minska dessa risker måste både lagstiftning och praxis inom installation och underhåll skärpas.

– En av de största riskerna med solcellsanläggningar är bristfälliga utförda installationer. Många installationer utförs inte av auktoriserade elinstallationsföretag, vilket leder till att standarder, regelverk och tillverkarens anvisningar inte följs. Detta ökar risken för brand, särskilt genom felaktiga monteringar av kritiska komponenter som exempelvis MC-4 kontakter och DC-brytare eller likströmbrytare, vilka kan orsaka överhettning, säger Joakim Jonsson, expert på el hos Brandskyddsföreningen.

MC-4 kontakt är en standardiserad elektrisk kontakt som används för att koppla samman solpaneler i solcellsanläggningar.

Enligt en rapport från Storbritannien undersöktes 80 bränder relaterade till solcellsanläggningar, och i 58 av fallen var det solcellssystemet som direkt orsakade branden. Av dessa var bristfälligt utförda installationer i utsatta miljöer en vanlig orsak där DC-brytarna var särskilt utsatta. MC-4 kontakter, som används för att koppla ihop solcellspaneler, var också en vanlig orsak till bränder men även fukt och vatteninträngning i solcellskomponenterna är en annan vanlig orsak till brand.

– Fukt kan leda till korrosion och glappkontakter, vilket i sin tur kan orsaka överhettning och antända närliggande brännbart material, säger Joakim Jonsson.

Flera incidenter har redan rapporterats i Sverige, bland annat vid ett gårdshotell i Laholm där en brand startade i växelriktaren på en solcellsanläggning. I ett annat fall orsakade fukt i DC-brytare en brand bara tre år efter installationen av solcellerna. Dessa händelser understryker behovet av strikta kontroller vid installation och underhåll av solcellsanläggningar.

– De flesta solcellsanläggningar är relativt nyinstallerade men de påverkas av väder, vind, snöskottning och eventuella ombyggnationer. Så på 10- 20 års sikt kan de vara i sämre skick och därmed mer brandfarliga. Därför behöver de kontrolleras efterhand, säger Joakim Jonsson.

Förebyggande åtgärder från Brandskyddsföreningen för att minska brandrisken i solcellsanläggningar

1. Användning av auktoriserade installatörer: Det är avgörande att installationer utförs av auktoriserade elinstallationsföretag registrerade hos Elsäkerhetsverket. Som solcellsägare bör du kontrollera att det företag du anlitar är registrerat. Detta kan enkelt göras via Elsäkerhetsverkets webbtjänst, där du kan kontrollera företagens behörighet. Se även till att begära referenser från tidigare installationer och att få offerter från fler än ett företag​.
  1. Besiktning och kontroller: Besiktning är en viktig del för att säkerställa att alla installationskrav enligt regelverken är uppfyllda och därmed resulterar i en säker solcellsinstallation. Det rekommenderas att anläggningen besiktigas av en opartisk person som har rätt kunskap och erfarenhet inom området, och om möjligt att besiktningen utförs innan slutlikviden erläggs av kunden.
    -Passa även på att samtidigt besiktiga övriga delar av elanläggningen i fastigheten för att säkerställa dess övergripande säkerhet, säger Joakim Jonsson.
  1. Krav på skyddsanordningar: Solcellsanläggningar ska utrustas med överspänningsskydd och jordfelsbrytare i den omfattning kravställare och regelverk anger detta. Dessa skyddsanordningar skyddar anläggningen vid blixtnedslag och andra elektriska fel som kan uppstå i en elanläggning vilket minskar risken för brand och andra skador på person, djur eller egendom.

För mer information, kontakta pressansvarig. Se kontaktuppgifter här.

Publicerad: 2024-10-17