/ Program Seminarium Brandlarm & Släcksystem

Programmet uppdateras fortlöpande.

Onsdag 25 september Brandlarm

10.30 Välkommen och inledning

Mats Björs, Generalsekreterare Brandskyddsföreningen och Tomas Åberg, Expert aktiva brandskyddssystem, Brandskyddsföreningen

SBF 110:9

Information om arbetet med nästa utgåva.

Karl Markstedt, Brandlarmsexpert, Brandskyddsföreningen

Branden på Oceana Liseberg

Räddningsledning vid komplexa svåra insatser kräver en tydlig struktur och organisation samtidigt som svåra och sekundoperativa beslut skall fattas. Föreläsningen kan ge en bild av hur insatsen organiserades.

Stefan Karlsson, Regional Insatsledare, Räddningstjänsten Storgöteborg

Cybersäkerhet för mindre företag

Anna Bennetter, Normansvarig SSF och Ulrika Hallesius, Kriminolog SSF

Video & Thermographic Fire Detection – evolution to a mature detection technology for high-risk environments

Video & Thermographic Fire Detection is not an entirely recent technology, but it used to have limited acceptance in the field due to several reasons. The technology was unknown, first server-based systems were hard to integrate into a fire detection system, and lack of regulation made it hard for the technology to find a full-fledged place. However, a lot of these factors have evolved in the recent years: cameras have evolved to “edge-devices” making it possible to analyze the video on the camera itself, making the server obsolete, and transforming the camera into a detector; normalization is fully established or in active development in some European countries. Combined, all these evolutions bring the technology to a level where Video & Thermographic Fire Detection is reliable and mature enough to be integrated in fire detection systems.

Pieter Clearhout, CEO Araani

SBA, brandlarm och förvaltning, är alla goda ting tre?

Brandskyddet är en del av en fastighet, vilka utmaningar möter man i ett förvaltningsskede. Kan man utveckla och förenkla för en fastighetsägare genom att nyttja redan satta ramverk (regelverk, riktlinjer med mera) och metoder som används för brandlarm till andra kontroller (tex. SBA)och hur skulle det kunna fungera?

Björn Almberger, Locum

16.35 Avslutning och sammanfattning

Tomas Åberg, Expert aktiva brandskyddssystem, Brandskyddsföreningen

Mingel

Middag

Streck.png

Torsdag 26 september Släcksystem

08.30 Välkommen och inledning

Tomas Åberg, Expert aktiva brandskyddssystem, Brandskyddsföreningen

Mist-conceptions and Reality: Exploring Modern Water Mist Fire Fighting

This presentation focuses on water mist fire fighting, which is still, despite being in use for over 30 years, often considered a new technology. The presentation explores the diverse applications of water mist systems and explains why it is often the most compelling fire fighting technology for many situations.

Max Lakkonen - Managing Director / IFAB – Institute for Applied Fire Safety Research, Germany

Driftserfarenheter med sprinkler i kyrkor och andra kulturhistoriskt värdefulla byggnader

Sedan 2000-talets början har automatiska sprinklersystem installerats i ett större antal svenska kyrkor och andra kulturhistoriskt värdefulla byggnader. Föredraget redovisar ett projekt där driftserfarenheter från ett antal anläggningar har dokumenterats. En av de viktigaste slutsatserna är att flera anläggningar använder teknik som när systemen installerades var helt obeprövade. Sammantaget har förekomsten av tekniska problem och höga totalkostnader för drift och underhåll bidragit till att flera sprinklersystem har stängts av eller till och med demonterats. Projektet finansierades av Brandforsk.

Magnus Arvidson - Brandingenjör LTH, RISE Research Institutes of Sweden

Brandskydd under byggtid – Panel

Lina Sundgren, Riskingenjör, If Skadeförsäkring
Stellan Eriksson, Brandingenjör, Bengt Dahlgren

LN11 Lithium Ion and Tunnel Protection

Guy Watson

Samverkan kring kapaciteter VA-huvudmannen

Det är inte ovanligt att vattennäten till en början byggdes för både brandbekämpning och dricksvatten. I dag blir det en utmaning för VA-huvudmannen med den påverkan ett kapacitetsprov kan innebära för dricksvattenätet och de begränsningar som lagen om allmänna vattentjänster innebär. Tekniska verken i Linköping har påbörjat en djupare diskussion med sina sprinklerkunder för att öka förståelsen för varandra och inlett en lokaldialog med branschen i syfte att minska riskerna tillsammans. Parallellt sker en snabb utveckling av VA-huvudmannens vattenmodellering som kan tillföra ny kunskap i riskbedömningarna.

Peter Wimble, Affärsenhetschef Ledningsnät VA – Tekniska verken Linköping AB

Hur värderar ett försäkringsbolag olika typer av släcksystem

Släcksystem påverkar försäkringsbolagens möjligheter att erbjuda bra försäkringslösningar. I vissa fall kan avsaknad av släcksystem, eller dåligt dimensionerade släcksystem, medföra att försäkringsbolag inte kan erbjuda försäkring alls.  Vi berättar hur olika släcksystem påverkar riskaptiten för ett försäkringsbolag och vilka krav som är viktiga att uppfylla för att systemen ska tillgodoräknas utifrån ett försäkringstekniskt perspektiv.

Mikael Karlberg, Head of Resilience Solutions, Nordic region, Zurich Insurance

Brandskyddsföreningen just nu