/ Trafikverket

Trafikverket

När en olycka inträffar på statlig väg eller järnväg är det viktigt att snabbt sätta in rätt resurser för att minimera skador och återställa säkerheten. Som stöd till Trafikverket spelar Brandskyddsföreningen Restvärderäddning (RVR) en viktig roll i att säkerställa en effektiv hantering av skadehändelser på både våra vägar och järnvägar.

Med ett vägnät som sträcker sig över nära 10 000 mil är Trafikverket en av RVR:s största uppdragsgivare. RVR är tillgängliga dygnet runt för att hantera allt från sanering av farliga utsläpp till undanröjning av hinder som blockerar vägarna, vilket gör det möjligt för Trafikverket att snabbt återställa framkomligheten.

På statliga vägar är RVR tidigt engagerade vid större olyckor, som när en lastbil har vält och läcker farliga ämnen. RVR koordinerar hela bärgnings- och saneringsarbetet – från upptag av drivmedel till att sopa och spola rent vägbanan.

Genom samarbetet bidrar RVR till att uppfylla Trafikverkets vision om att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. Snabb hantering av olyckor minskar både trafikstörningar och kostnader som samhället annars skulle drabbas av, samtidigt som miljöpåverkan minimeras genom snabba och effektiva saneringsåtgärder.

RVR gör en konkret skillnad i de mest kritiska stunderna efter en olycka. Genom att agera snabbt och effektivt minskar både de direkta och indirekta kostnaderna för samhället, och säkerställer att Sveriges vägar fortsätter att vara säkra och framkomliga.

Se även