/ "En bra grund till att fortsätta utveckla vårt brandskyddsarbete"

"En bra grund till att fortsätta utveckla vårt brandskyddsarbete"

Sebastian Enterfeldt

Sebastian Enterfeldt, fastighetsförvaltare hos Fastighetssnabben AB, har gått utbildningen Brandskyddsledare hos Brandskyddsföreningen.

Varför gick du utbildningen?

– Det var den bredaste kursen som fanns. Tanken är att vi ska utveckla vårt befintliga systematiska brandskyddsarbete, SBA-arbete, både internt samt hos våra kunder. Vi har gått kurser förut hos Brandskyddsföreningen och vet att de håller en hög kvalitet.

Vad var mest intressant på utbildningen?

– Mycket var intressant men det som blir mest aktuellt för mig är ju skötsel, rutiner och regler kring SBA. Även hur man kan jobba med brandskyddsarbete i projekt tar jag med mig.

Vad mer tar du med dig från utbildningen?

– Att utbildningen var så bred i sitt innehåll var riktigt bra och jag har insett vikten av att hänga med och ständigt utveckla sig och hålla sig uppdaterad kring nya regler och riktlinjer. Det gäller att dagligen arbeta med frågorna och hänga med i nya lagar, föreskrifter och rekommendationer. I kursen får man även tillgång till Brandskyddsföreningens plattform och forum där diskussioner pågår dagligen. Det blir ett bra sätt att hålla sig uppdaterad.

Motsvarade utbildningen dina förväntningar?

– Ja, verkligen! Kursen höll hög nivå med riktigt bra föreläsningar och grupparbeten som kändes relevanta för det dagliga arbetet. Lärarna var mycker kunniga och pedagogiska. Samtliga lärare var personer som driver utvecklingen av brandskyddsarbetet inom Sverige för Brandskyddsföreningen.

På vilket sätt kommer du ha nytta av utbildningen i ditt arbete?

– Kursen har gett mig en bra grund till att fortsätta utveckla vårt brandskyddsarbete som vi redan har påbörjat.

Skulle du rekommendera andra att gå utbildningen?

– Absolut, alla som har brandskydd i sina arbetsuppgifter kommer att ha nytta av denna kurs, då den verkligen djupdyker i aktuella frågor. Dessutom innehåller den praktiska övningar som direkt kan appliceras på vårt dagliga arbete. Jag rekommenderar alla som vill ha en bredare kunskap inom systematiskt och organisatoriskt brandskydd att gå denna kurs.

Sist men inte minst: ditt allra bästa brandsäkerhetstips?

– Lyft blicken och ta ett steg tillbaka. Bara för att det alltid har varit eller sett ut på ett visst sätt, betyder det inte att det är det bästa eller säkraste sättet.

Läs mer om utbildningen

Text: Sara Schröder