Mindre administration utan att tulla på säkerheten. Förra året lanserades en digital version av tillstånd och kontrollistan för heta arbeten. Under hösten lanseras webbappen som ger tillgång till de viktigaste funktionerna direkt i mobilen.
Att hantera tillstånd och kontroller i samband med brandfarliga heta arbeten på tillfälliga arbetsplatser har tidigare krävt en hel del administration. För att öka effektiviteten och minska tidsåtgången för de företag som genomför heta arbeten har Brandskyddsföreningen utvecklat en digital version av tillstånd- och kontrollistan.
– Digitaliseringen har svept som en våg över stora delar av samhället. Vi ville inte vara sämre utan bestämde oss för att digitalisera våra produkter och skapa ett mer modernt arbetssätt, säger Nicklas Larsson, huvudinstruktör Heta Arbeten®.
Arbetet inleddes för två år sedan då en grupp på Brandskyddsföreningen fick i uppdrag att utveckla en digital version av tillstånds- och kontrollistan.
– Mitt uppdrag var att se till att den digitala tillstånds- och kontrollistan effektiviserar processen och fyller företagens behov samtidigt som regelverket efterlevs. Jag har haft nära kontakt med företag både under utvecklingen och implementeringen och har lyssnat till deras behov och önskemål, säger Nicklas Larsson.
Uppskattad av användarna
Den digitala tillstånds- och kontrollistan lanserades förra året och kan användas gratis av alla som loggar in på sitt konto på Brandskyddsföreningens hemsida. Sedan lanseringen har det skrivits mer än 15 000 tillstånd digitalt. En siffra som ökar i takt med att fler prövar och upptäcker fördelarna.
– Målet är att den digitala tillstånds- och kontrollistan ska höja säkerheten och även effektivisera och underlätta arbetet för tillståndsansvariga ute på fältet. Du kan enkelt kontrollera att alla i teamet har rätt behörighet, ge tillstånd på plats och lagra tillstånden i databasen. En annan fördel är gps-positioneringen som gör att du får en bättre larmadress, säger Nicklas Larsson.
Mindre pappersarbete
Julia Filling, projektingenjör för kvalitet, miljö och arbetsmiljö på Implenia, som genomför stora infrastrukturprojekt, gick utbildningen Heta Arbeten 2019 och började därefter använda den digitala tillstånds- och kontrollistan i projektet som hon arbetar med.
– Vi bygger en ny bro mellan Ropsten och Lidingö i Stockholm som ska vara klar 2022. Hos oss sker heta arbeten dagligen, allt från svetsning till skärning, och vi har mellan fem och tio hetarbetare i projektet varje dag, säger Julia Filling.
Att Julia var snabb med att börja använda det nya verktyget beror på att ett av Implenias mål är att öka digitaliseringen och minska pappersarbetet. I nästan alla projekt som företaget driver sker heta arbeten och Julia tror att flera av hennes kollegor kommer att börja använda den digitala tillstånd- och kontrollistan framöver.
– Jag ser bara fördelar med den digitala versionen. Det blir mindre pappersarbete för mig som tillståndsansvarig. Checklistan är lätt att följa, och som tillståndsansvarig måste jag vara ute på plats och inspektera och fylla i tillståndet samt få underskrifter innan tillståndet blir aktivt. Dock skulle jag önska att det gick att få ett projekt-id att logga in med så att jag kan se alla tillstånd som har skapats för medarbetare i vårt projekt, och inte bara de som jag själv har utfärdat. Det har jag lämnat önskemål om till Brandskyddsföreningen, säger Julia Filling.
Webbapp lanseras i höst
På Brandskyddsföreningen pågår nu nästa steg i utvecklingsarbetet, berättar Nicklas Larsson.
– Vi såg att det var för lång väg att gå via webben och ville därför skapa en webbapp som du laddar ner i mobilen. Det gör att allt du behöver bara finns ett klick bort. I webbappen kommer man bland annat att kunna se certifikat, utfärda tillstånd och ha en kommunikationskanal till hetarbetare. Det kommer också att finnas en digital kunskapsbank där man kan söka efter information.
– Vi har plockat in de viktigaste funktionerna i webbappen. Här kommer du till exempel att kunna beställa nytt kort, få påminnelser när det är dags att uppdatera ditt certifikat och hitta information om närmsta utbildning, säger Nicklas Larsson.
Tanken var att webbappen skulle lanseras i slutet av sommaren men coronapandemin har försenat arbetet. Lanseringen kommer därför att ske under hösten. Under kommande behörighetsutbildningar kommer deltagarna att få en genomgång av hur webbappen och de olika funktionerna fungerar.
Möter företagens behov
Men utvecklingsarbetet med webbappen tar inte slut där.
– Vi har pratat med industrierna och det finns behov av ytterligare funktioner. Företagen vill till exempel få en översikt över vilka heta arbeten som pågår just nu och vilka som är planerade samt ha möjlighet att samla all dokumentation på ett ställe och få ut statistik, säger Nicklas Larsson och ger ett exempel:
– Om du gav ut 1 000 tillstånd för heta arbeten förra månaden kan det vara intressant att veta hur många som gällde svetsning. Brandskyddsföreningen tittar nu på att ta fram en skräddarsydd premiumversion av den digitala tillstånds- och kontrollistan för att ge användarna en bättre överblick.
Text: Jacqueline Fahlander
Publicerades i Brandsäkert nr 4, 2020
Vill du prenumerera? Läs mer här >
Publicerad: 2020-10-06