/ Tidningen Brandsäkert / Arkiv / Hon rycker ut och räddar konst

Hon rycker ut och räddar konst

Anna Bronzoni Catellani sitter framför ett konstverk och studerar det samt en porträttbild på henne
Foto: Gustav Gräll

Anna Bronzoni Catellani är personen du ringer mitt i natten om ett konstverk skadats vid en brand. Varje år räddar hon konst för miljontals kronor, för att inte tala om det kulturella och historiska värdet.

Idag är Anna Bronzoni Catellani van vid att röra sig ute på en olycksplats efter en brand. Hoppet från konstskolan i Modena i Italien ser på pappret långt ut, men intresset för konsten är fortsatt central i hennes liv.

– Det är omöjligt att säga var det började. Jag har varit konstintresserad sedan jag var väldigt liten och det har väldigt mycket med mitt ursprung att göra. Jag kommer från Modena i mellersta norra Italien, en stad som är över 2 000 år gammal. Som barn gick jag på vägar som byggdes av romarna och gick i en kyrka som var 1 200 år gammal. Det har lämnat starka intryck, säger Anna Bronzoni Catellani.

Efter konstskolan hamnade hon i Sverige och läste konstvetenskap i Uppsala innan hon återvände till Italien för att studera vidare i Florens, på Palazzo Spinelli Nicolini, en av de bästa utbildningarna i världen för konservatorer.

– När jag hade fullföljt den så längtade jag till Sverige igen. Moderna museet hade utlyst en tjänst som jag sökte och fick. På utbildningen hade vi främst fokuserat på klassisk konst, men nu fick jag lära mig att hantera modern konst också.

Samarbetar med RVR

För den oinvigde kan det vara svårt att uppfatta annat än de estetiska skillnaderna mellan olika konststilar, men Anna Bronzoni Catellani beskriver hur teknik och material ändrades från klassisk till modern konst, inte minst av att moderna konstnärer köpte färg på tub och inte blandade själva. Det är bara ett exempel under intervjun då hennes djupa kunskap och uppskattning av konst blir tydlig. BrandSäkert är ingen konsttidning, men faktum är att Anna Bronzoni Catellani har gjort sig ett namn inom räddningstjänsten via egna Ateljé Catellani, som grundades 1989. Genom ett nära samarbete med Brandskyddsföreningen restvärdesräddning, RVR, har ateljén blivit ledande bland de som försöker rädda konst vid till exempel en brand.

– När det kommer till brandskador är det väldigt viktigt att en sakkunnig person är på plats så tidigt som möjligt för att bedöma vad det är för skador det handlar om och det ekonomiska värdet. Personligen tycker jag att all konst är värd att rädda, men ibland representerar konsten också en finansiell placering, säger hon.

Oavsett om det handlar om konst som skadats av själva branden, såsom upphettning och sot, eller av släckningen, såsom vatten- och fuktskador, är den första tiden efter branden avgörande.

– Det gäller att snabbt ta kommandot över situationen, en viss tavla behöver en viss behandling och en annan tavla behöver behandlas på annat sätt. Det gäller att snabbt avgöra vart alla konstverk ska ta vägen och hur bråttom det är.

Saneringsbolag viktiga

Självklart kan inte en person vara på plats i hela landet och Anna Bronzoni Catellani har i dag löst det med hjälp av teknik, som att titta på verk via en smart telefon eller surfplatta. Men ännu viktigare är samarbetet med saneringsbolag där hon har hållit utbildningar för de som utför saneringarna.

– På utbildningarna har de bland annat lärt sig att de inte ska ta i dyrbara förgyllda föremål med bara händer eller fukttorka dem, så att förgyllningen skadas och 80 procent av värdet försvinner. De vet också att de inte ska lägga fuktiga tavlor i bubbelplast och förvara dem på kontoret ett par dagar, då bildas mögel och då är det över.

Tyvärr är det långt ifrån alla som blivit utbildade, trots att Anna Bronzoni Catellani har erbjudit sig att hålla kurser gratis. Något som leder till onödiga skador.

– Det händer varje timme. Det finns så många saneringsbolag som inte har en susning om hur de ska agera när de tar hand om skadad konst. Jag tycker att det är en brist på insikt och professionalism.

En brand som visade hur viktigt ett lyckat samarbete kan vara, var den anlagda branden på portugisiska ambassaden 2018 i Stockholm. Där fanns en imponerande konstsamling.

– Det var två fastigheter med mycket status på väggarna. Vi hade ett stort problem med mycket sot och värme, men personalen hade gått utbildning hos mig och visste vilka omedelbara åtgärder de behövde göra och hur de skulle packa konsten, säger Anna Bronzoni Catellani.

Aktivt ägande

Ateljé Catellani har i dag 35 års erfarenhet av att samarbeta med försäkringsbolag och restvärdesräddning. I dag arbetar Anna Bronzoni Catellani dag som natt med vad hon beskriver som sin stora passion. Att rädda skadad konst vid bränder är en sak, men hon önskar att hon fick chansen att rädda mer konst innan den förstörs av enbart slarvig förvaltning.

– Man tänker sällan på konst som ett föremål som lever och åldras. Om vi inte håller ett aktivt vakande öga på konsten kommer den inte att vara för evigt. Vem ger oss rätten att inte bevara konsten till våra barn?

Text: Rickard Lindholm
Publicerades i Brandsäkert nr 3, 2022
Vill du prenumerera? Läs mer här >


Publicerad: 2022-06-21

Se även