/ Tidningen Brandsäkert / Arkiv / Succéappen – en räddare i nöden

Succéappen – en räddare i nöden

SOS-appen på en mobilskärm

Många appar som lanseras lovar att förändra vanor, rutiner eller våra liv, men SOS Alarm har lyckats skapa en app som faktiskt räddar liv. I en tid med många hemska rubriker bygger den också en vardagstrygghet genom att berätta vad som händer i närområdet.

I augusti i år blev en kvinna plötsligt sjuk mitt under svampplockning i den jämtländska fjällen. Hon kunde inte förflytta sig och visste inte exakt var hon befann sig. Ett svårt räddningsuppdrag – men dagen innan hade SOS Alarm lanserat en app och genom den fick räddningshelikoptern hennes koordinater med bara några meters felmarginal. Historien fick ett lyckligt slut och redan på sin andra dag fick 112-appen stora rubriker i pressen och laddades snart ner av över en miljon användare.

– Vi blev överraskade av genomslaget som appen fick. Våra estimerade mål och KPI:er var inte i närheten av de resultat vi ser i dag. Vi blev lite tagna på sängen i en positiv bemärkelse. Jag kan lugnt säga att första tiden varit över all förväntan både i media och i mottagandet från alla som har laddat ner appen, säger Niclas Cholodov, produktägare för 112-appen.

Arbetet bakom appen

Idén till appen hade funnits tidigare, men då hade inte tekniken varit tillräckligt efterfrågad från allmänheten. Nu kände SOS Alarm att marknaden var mogen.

– Vi får ta det positiva resultatet som att vi hade rätt i vår hypotes. Det började för över två och ett halvt år sedan och nu har vi en bra idé som dessutom är väl paketerad. Åtta månader innan lanseringen satte vi igång på riktigt. Vi vägde varje funktion och varje detalj så att allt har ett existensberättigande i appen, säger Niclas Cholodov.

Den funktion som hittills har fått mest uppmärksamhet är möjligheten att ringa 112 samtidigt som du delar din exakta position. Något som främst underlättar om du har gått vilse eller inte vet exakt var du befinner dig, men också om du har svårt att kommunicera på grund av sjukdom eller skada. Den funktion som är mest använd, men inte synts lika mycket i media, är möjligheten att ta emot viktiga meddelanden till allmänheten, VMA, och information om bland annat olyckor och bränder.

– Ett scenario som vi hade med i vår risk­analys var att folk går mot olyckan för att titta istället för att ta sig därifrån, i så fall har vi misslyckats. Men den oron har inte besannats. Allt pekar på att tryggheten och förståelsen för att inte gå dit trumfar nyfikenheten att titta vad som händer, säger Niclas Cholodov.

Exempel på civilkurage

Från räddningstjänsten var inställningen till appen från början lite avvaktande, berättar Niclas Cholodov. Majoriteten var positiva men några ville vänta och utvärdera hur appen påverkade deras yrkesroll och vardag. I takt med att de sett att privatpersoner har hanterat informationen bra och att informationen till SOS Alarm har blivit mer korrekt så har allt fler blivit positiva till tjänsten. Den positiva uppmärksamheten från allmänheten har också hjälpt till att öka appens popularitet.

– Det som legat lite i skymundan i rapporteringen är vardagsnyttan, att den ökar tryggheten när allmänheten får reda på vad som händer i närområdet. Nu börjar vi få in vardagsexempel på vad den bidragit till. Det kan vara allt från att appen informerade om en trafikolycka och att personen valde en annan väg, till att någon befann sig nära en brand och kunde bege sig dit för att hjälpa till, säger Niclas Cholodov.

Exemplet med branden var lyckat den här gången, men tanken med appen har alltid varit att privatpersoner ska kunna undvika farliga situationer.

– Uppmaningen är att inte gå dit, men det finns ett par exempel på civilkurage där personer haft viljan att hjälpa till och också lyckats att göra det. Vid en brand i en bostad är de initiala sekunderna viktiga och om någon lyckas släcka branden tidigt är vinningen stor. Men den här frågan är lite kontroversiell, säger Niclas Cholodov.

I och med att appen blivit populär har också synpunkter från användarna kommit in. Det vanligaste önskemålet är att få in mer information i appen, till exempel om det är några stora vägarbeten eller andra händelser som påverkar trafiken.

– Vi har utvecklat appen så att det är lätt att anpassa nya funktioner och addera fler kanaler. Vi har som ambition att vidareutveckla den med validerade funktioner som användarna vill ha. Vissa saker är inte möjliga att göra och andra är inte lämpliga helt enkelt, säger Niclas Cholodov.

Något som inte är aktuellt är att ta över rapporteringen från nyhetsmedier.

– Att vi skulle bli den enda allsmäktiga kanalen tror jag inte på. Jag tänker mer på oss som en schweizisk fällkniv. Vi väger varje funktion på en guldvåg och tänker ”vad gör mest nytta”. Ett honnörsord är att alla funktioner ska bidra till den ökade tryggheten, säger Niclas Cholodov.

Text: Richard Lindholm
Publicerades i Brandsäkert nr 6, 2019.
Vill du prenumerera? Läs mer här >

Publicerad: 2019-12-12