/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Backabrandens nya Minneslokal fylls av ungas konst för brandsäkerhet

Backabrandens nya Minneslokal fylls av ungas konst för brandsäkerhet

Minneslokal Backabranden

I slutet av maj invigs den nya Minneslokalen – den bevarade festlokalen efter Backabranden i Göteborg. Under invigningen arrangeras en vernissage, där studenter bidragit stort till konsten som kommer pryda väggarna.

Brandskyddsföreningen Väst och Boa Göteborg har länge haft ett nära samarbete och nu bjuder de in till en konstutställning i samband med invigningen av den nya Minneslokalen. Vernissagen är en del i arbetet för att främja det förebyggande brandsäkerhetsarbetet mot ungdomar.

“Tillsammans kan vi göra en betydande skillnad och skapa en tryggare framtid för våra ungdomar i en tid då de behöver det som mest”, skriver Brandskyddsföreningen Väst och Boa Göteborg.

“Kreativitet kan göra verklig skillnad”

De konstverk som visas upp under vernissagen är skapade av både etablerade konstnärer och studenter, som lånar ut sin konst för det viktiga ändamål invigningen syftar till. En vernissage kommer att hållas varje år för att också skapa en tradition och även bygga broar mellan konst och Minneslokalen. Boa Göteborg kommer även att dela ut Boapriset till en aktör som verkat för brobygge under året.

“Vi kommer att sätta fokus på temat brand, mångfald och brobygge genom konst. Vi tror starkt på att kreativitet och engagemang kan göra verklig skillnad”

Vernissagen äger rum den 25 och 26 maj på Herkulesgatan 3, i Göteborg.

Engagemang och samarbete med Boa

Almina Ćatić, från Brandskyddsföreningen Väst har tidigare berättat att de har en nära samverkan med Boa Göteborg, tidigare Brandoffrens anhörigförening, som grundades efter Backabranden. Hon förklarade då att de kommer fortsätta arbeta förebyggande, för en säkrare framtid för unga.

– Vi pratar om Backabranden och på så sätt lever den kvar i vår förebyggande utbildning för ungdomar, sa hon.

Utöver vernissagen har de exempelvis hållit i utbildningen “Upp i Rök”, som riktar sig till högstadieelever. Under utbildningen tas Backabranden upp som ett viktigt ämne. De får bland annat lära sig om vikten av utrymning och konsekvenser av en anlagd brand.

– Vi kommer fortsätta att jobba för att sånt här aldrig ska inträffa, med allt vi kan kommer vi fortsätta och föra diskussion här i vår region, sa hon.

Publicerad: 2024-05-17