/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Hjältar på Svinesund - Adam och Robin belönade för rådigt ingripande

Hjältar på Svinesund - Adam och Robin belönade för rådigt ingripande

Tre personer framför en brandbil

I maj stod en bil stod i lågor på parkeringen vid Svinesunds handelsområde. Butiksmedarbetarna Adam Ekeroth och Robin Henriksson valde då att agera snabbt och effektivt för att försöka släcka branden. För deras insats tilldelades de förtjänstplaketten för “rådigt ingripande" tillsammans med ett tillhörande diplom.

Utmärkelsen "Rådigt ingripande" delas ut av Brandskyddsföreningen tillsammans med räddningschefen. Det tilldelas personer som genom särskilt rådigt agerande har utmärkt sig i ett räddningsarbete.

Adam Ekeroth och Robin Henriksson är nu två av dessa hedervärda individer som genom sitt mod och snabba tänkande har förhindrat en potentiell katastrof.

Utbildning avgörande för deras effektiva insats

Under ett arbetspass på Godishuset reagerade Adam och Robin omedelbart när de upptäckte bilbranden. De kontaktade 112 och med hjälp av en handbrandsläckare från deras arbetsplats började de själva bekämpa elden. Tack vare deras snabba insats var branden under kontroll när räddningstjänsten anlände till platsen.

Arbetsgivaren Godishuset har spelat en viktig roll i händelsen genom att säkerställa att all personal är välutbildad i brandsäkerhet. Denna utbildning visade sig vara avgörande när Adam och Robin snabbt och effektivt kunde begränsa brandens omfattning. Då Adam Ekeroth inte kunde närvara vid ceremonin tog Robin Henriksson emot utmärkelsen.

Publicerad: 2024-06-28.