/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Imponerande brandövning för högstadieelever i Halmstad - genomförs utan finansiellt stöd

Brandmän föreläser på scen

Från en enkel brandövning till en hel förmiddag fylld av informativa och gripande aktiviteter - så har "Upp i rök"- initiativet utvecklats i Halmstad. Sedan nästan 25 år tillbaka har elever i årskurs 8 i Halmstad deltagit i den årliga utrymningsövningen. Trots avsaknad av finansiella medel ska årets övning hållas under fyra tillfällen, med över 1000 elever i varje årskull.

Utbildningen "Upp i rök" syftar till att göra högstadieelever medvetna om risker och konsekvenser av bränder och anlagd brand i skolor. Fokus ligger på att stärka trygghet och förmedla kunskap om hur eleverna ska agera vid brand.

- Eleverna är förväntansfulla inför årets övning, de vet ju lite vad det handlar om och stämningen brukar vara god, säger Börje Knutsson, verksamhetsledare Brandskyddsföreningen Halland.

Förebyggande aktiviteter och föreläsningar

Börje Knutsson förklarar upplägget från tidigare år då förmiddagen inleddes på ett kulturhus för unga i Halmstad kommun, där drygt 250 elever samlades.

Personalen från kulturhuset presenterade sin verksamhet och därefter tog räddningstjänsten vid för att repetera utrymningsrutiner för eleverna. Inför själva brandövningen rökfylls foajén medan eleverna tar del av en dansuppvisning.

- När brandlarmet utlöstes får eleverna hitta alternativa utvägar för att sedan samlas vid återsamlingsplatsen. För att simulera en realistisk situation "saknas" några elever vid återsamlingen, säger han.

Därefter anlände räddningstjänsten med insatsstyrka och rökdykare sökte efter andra "saknade" personer.

- Efter räddningsinsatsen samlas eleverna i Halmstads teater för att höra Bobby Stankovic berätta om Göteborgsbranden 1998 och hur den påverkat hans liv. Tidigare år har eleverna lyssnat uppmärksamt medan offrens namn hedras genom att visas på duken, säger Börje Knutsson

Avslutningsvis gav två brandmän en presentation av Brandskyddsföreningens utbildning "Upp i rök". Börje Knutsson förklarar att elever från tidigare år sagt att övningarna är väldigt verklighetstrogna och att de kommer vara mer uppmärksamma på utrymningsskyltar när de befinner sig i offentliga sammanhang.

Genomförde övningen trots avsaknad av finansiellt stöd

För att genomgöra utrymningsövningen krävs betydande resurser och ett starkt samarbete. Samarbetet mellan barn- och ungdomsförvaltningen, Kulturförvaltningen och räddningstjänsten i Halmstad kommun har möjliggjort att utvecklingen av "Upp i rök" blivit det den där idag.

- Årets "Upp i rök"-utbildning saknar finansiella medel men trots detta valde räddningstjänsten att genomföra den, vilket visar på dess uppskattade värde, säger Börje Knutsson.

Publicerad: 2024-06-27