/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Maskoten Flammy – barnens symbol för brandsäkerhet

Maskoten Flammy – barnens symbol för brandsäkerhet

Personer och Flammy
Bildkälla: SÄRF

Hos Södra Älvsborgs Räddningstjänstförbund används maskoten Flammy flitigt och har blivit en nyckelspelare i spridandet av kunskap om brandsäkerhet bland barn och unga. "Flammy bidrar med glädje och anknytning till de yngre. Ett sätt att bygga broar. Han är tillgänglig och positiv." säger Sandra Eidergren från räddningstjänsten.

Genom initiativ såsom utbildning, studiebesök och närvaro i sociala medier hjälper Flammy räddningstjänsten i Södra Älvsborg att nå den yngre målgruppen. Enligt Sandra Eidergren, kommunikationsstrateg på Räddningstjänsten i Södra Älvsborg, har maskoten ett positivt värde för räddningstjänstens arbete.

– Det är en väl inarbetad figur med positivt värde för oss i räddningstjänsten. Det finns bra material med Flammy att dela ut, säger hon.

Skapar direktkontakt med barnen

Arbetet med Flammy handlar inte bara om att förmedla viktiga budskap om brandsäkerhet, utan även om att skapa glädje och anknytning hos de yngre. Genom fysisk närvaro kan Flammy fungera som en förebild och en vän för barnen, vilket underlättar kommunikationen och ökar intresset för ämnet.

– Flammy blir väldigt  populär framförallt i fysisk form, där han skapar kontakt med barn som maskot/dräkt vid öppna hus. Exempelvis vid öppna hus eller besök vid barnavdelningen på Södra Älvsborgs Sjukhus där Flammy brukar dela ut pysselböcker, säger Sandra Eidergren.

Flammys betydelse sträcker sig utanför Sveriges gränser

Användningen av maskotar som en central figur i arbetet med att förebygga olyckor och öka medvetenheten bland barn och unga kan skapa många positiva effekter.

En norsk studie visar hur Bjørnis, en liknande karaktär, har haft stor framgång inom brandsäkerhet. Genom att möta Bjørnis på olika arenor har många norska familjer genomfört konkreta åtgärder för att förbättra brandsäkerheten i hemmet. Bjørnis-effekten har därmed spridit sig till många hushåll och har bidragit till att skapa en säkrare miljö.

Det blir tydligt hur viktig och effektiv en positiv och engagerande karaktär kan vara.

Flammy representerar inte bara säkerhet och kunskap, utan även glädje och gemenskap, vilket är avgörande för att skapa en tryggare och säkrare framtid för kommande generationer.

Publicerad: 2024-06-27

Se även