/ Vårt arbete / Föreningens arbete runt om i Sverige / Vårt ideella arbete / Sprinklersystem i boenden nekas kommunalt vatten - Experten om besluten: “Man bör tillgodose behovet”

Person framifrån samt vattendroppar

Vattensprinklersystem är ett av de mest effektiva skydd mot skador vid en brand. Den 4:e juni träffade Brandskyddsföreningens Ikaros Savvidis, tillsammans med andra aktörer, riksdagsledamoten Anna-Belle Strömberg (S) för att diskutera det problem som fördyrar och försvårar installationen av sprinklersystem.

Ett sprinklersystem släcker eller kontrollerar över 90 procent av alla byggnadsbränder. Ikaros Savvidis, Benny Wallén från sprinklerfrämjandet och Frida Jakobsson från Rud Pedersen träffade Anna-Belle Strömberg (S) med förhoppningen att undanröja hinder som fördyrar och försvårar installationen av livsviktiga sprinklersystem.

– Vi fokuserade enbart på sprinkler inom särskilda boenden. Tillsammans berättade vi om bakgrunden till varför kommuner dömer olika i frågan och att det beror på okunskap om vad som egentligen gäller, säger Ikaros Savvidis, sprinklerexpert på Brandskyddsföreningen.

Otydlighet och osäkerhet leder till problem

Problemet som togs upp är att många kommuner inte tillåter att sprinklersystem ansluts till det kommunala vattenledningsnätet. Detta skapar stora problem eftersom det gör sprinklersystem mycket dyrare och ibland omöjliga att installera, vilket kan stoppa viktiga bygg- och renoveringsprojekt.

– Benny Wallén berättade om konsekvenserna när tillstånd nekas, som betydligt dyrare sprinkleranläggningar. Planerade renoveringar och byggen stoppas på grund av dessa kostnader eller när utrymmet för egna tankar och pump inte finns att tillgå, säger Ikaros Savvidis.

Tillsammans förklarade de också att kommunerna ofta är osäkra på vad som gäller och därför fattar olika beslut. Många tror att sprinklersystem inte ska anslutas till kommunalt vatten, vilket inte stämmer.

– Om möjlighet finns så bör man försöka tillgodose behovet. Osäkerheten beror även på att man i många fall förväxlar boendesprinkler med vanliga konventionella sprinkler - som kräver betydligt större flöden och därför blir belastande för rörnätet, säger Ikaros Savvidis.

“Finns lagkrav som kräver sprinkler”

Ikaros Savvidis förklarar att Boverkets byggregler kräver att särskilda boenden har automatiska sprinklersystem vid nybyggen eller renoveringar. Men eftersom det inte är tydligt hur vattenförsörjningen ska lösas, leder detta till olika tolkningar och beslut från kommunerna.

– Det finns alltså ett lagkrav som kräver sprinkler men eftersom det inte tydligt framgår vad som gäller kan det leda till att byggen stoppas, säger han.

Lösningsförslag och framtidsutsikter

För att lösa problemet föreslog Ikaros Savvidis att lagen ska förtydligas så att det klart framgår att särskilda boenden som behöver sprinklersystem ska få anslutas till kommunalt vatten om det är möjligt.

– Anna-Belle Strömberg lyssnade noga till vad vi hade att berätta och ställde frågor. Benny och Frida berättade om de olika kontakterna de haft med representanter i riksdagen som samtliga såg allvarligt på frågan, säger han.

Avslutningsvis efterfrågade Anna-Belle Strömberg (S) ett konkret, skriftligt förslag som hon sedan ska lyfta med andra riksdagsledamöter för att få ett "tillkännagivande". Ett tillkännagivande är när riksdagen säger till regeringen vad de tycker borde utredas, vilket kan leda till att regeringen agerar.

– Om vi lyckas få till ett tillkännagivande, ser utsikterna för att lösa problemet med sprinkleranslutningarna ljusa ut, säger Ikaros Savvidis

Publicerad: 2024-06-28.