Konferensen Forum Brandsäkerhet

Den 13–14 november välkomnar vi alla som ansvarar för eller arbetar med säkerhet och brandskydd i såväl privata som offentliga verksamheter till Konferensen Forum Brandsäkerhet 2024.

OBS! Denna konferens hette tidigare Brandskyddsledardagarna. Från 2024 ändras namnet till Forum Brandsäkerhet.

Konferensen kommer fortsatt att innehålla:

• högaktuellt innehåll inom brandsäkerhet
  • konkreta verktyg för att förbättra det systematiska brandskyddsarbetet
  • goda möjligheter till erfarenhetsutbyte och nätverkande med andra i liknande roller och med liknande utmaningar
  • möta och lära av experter från olika branscher

Ur programmet

Lärande av bränder – händelseanalys och erfarenhetsåterföring

Rökspridning från en brand i källaren gör att en intensivvårdsavdelning med för tidigt födda barn utryms, en säng antänds inom en medicinsk akutvårdsavdelning varpå 24 sängliggande patienter evakueras, en hjärtstartare börjar brinna på kvällen när lokalerna står tomma och operationer måste ställas in i en vecka. Vad kan vi lära oss från bränder i våra verksamheter och personalens agerande? Under programpunkten kommer Marika Håkander redogöra för hur och varför Region Skåne arbetar med händelseanalyser och vilka de största lärdomarna är hittills.

Marika Håkander, Regional brandskyddsstrateg, Region Skåne

Haverikommissionen – Mästare i olycksutredningar

Haverikommissionen utreder främst olyckor inom flyg- och sjöfart. Att de utreder brandolyckor i byggnader är mindre vanligt men då det sker blir det omfattande utredningar som är värdefulla kunskapskällor för oss som jobbar med förebyggande brandskydd. Exempel på tidigare utredningar är branden i Makedoniska föreningens lokaler i Göteborg 1998 och branden i hotell Borgholm 2004. Nu utreds också branden i Oceana på Liseberg som inträffade den 12 februari i år. Håkan Josefsson och Tomas Ojala berättar om Haverikommissionen och hur olycksutredningarna går till.

Håkan Josefsson och Tomas Ojala, båda olycksutredare på Haverikommissionen

Nya byggregler – förändringar och nyheter

Boverket genomför den största förändringen av byggreglerna på 30 år och de nya reglarna börjar gälla den 1 januari 2025. Linda Widmark är en av författarna till Brandskyddsföreningens handbok till byggreglerna. Hon kommer under en halvtimme ta oss igenom de största och viktigaste förändringarna med hjälp av exempel och illustrationer från den nya handboken.

Linda Widmark, Brandingenjör/Civilingenjör riskhantering och Vice VD på Brandkonsulten AB

Hela programmet presenteras efter sommaren.

Tid och plats

Datum: 13–14 november 2024 (lunch till lunch)
Observera att tiderna som anges i bokningen är preliminära!
Plats: Quality Hotel Globe, Stockholm

Logi

Logi ingår inte i anmälan men det finns ett antal rum reserverade för konferensen fram till 13 oktober. Pris 1595 kr inkl. moms och frukost per rum (dubbelrum för enkelt bruk). Boka rum här

Pris

Deltagaravgift 7 490 kr exkl. moms (6 990 kr exkl. moms för medlemmar i Nätverket Forum Brandsäkerhet (f.d. Nätverket Brandskyddsledarna). I deltagaravgiften ingår digital dokumentation, två luncher samt två fika.

Tillval

3-rätters middag den 13 november. Pris 520 kr.

Sista anmälningsdag är 28 oktober.

Hämtar tillfällen